اخبار و مقالات

نقد و بررسی سرفیس پرو ۹: عصاره‌ی یک دهه تکامل

سرفیس پرو 9 سفایر (آبی)

۱۰ سال از رونمایی اولین سرفیس می گذرد. مایکروسافت اولین سرفیس را با شعار “جایگزینی برای لپتاپ” معرفی کرد اما تقریبا هیچکس آن را جدی نمی گرفت. اما طی این ده سال با اصلاحات بسیار زیادی که مایکروسافت بر روی سرفیس اعمال نموده، بالاخره شعار خود را عملی کرده است.

سرفیس پرو ۹ تقریباً از همه نظر عالی است. در واقع آنقدر خوب است که فکر می کنیم بهترین دستگاهی است که مایکروسافت تا کنون منتشر کرده است. سرفیس پرو ۹ بهتر از سرفیس لپ تاپ و سرفیس استودیو است. به جرات می توانیم بگوییم از سرفیس دئو نیز بهتر است.

اما چرا این بهترین چیزی است که مایکروسافت ارائه کرده است؟ ما در ماه گذشته از یک Surface Pro 9 با Core i7 اینتل استفاده کرده ایم و در این مقاله آن را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

سرفیس پرو ۹ در پیکربندی‌های مختلفی عرضه می‌شود، از پردازنده‌ی اینتل Core i5 با ۸ گیگابایت رم گرفته تا Core i7 با ۳۲ گیگابایت رم و یا مدل ۵G با پردازنده‌ی مایکروسافت SQ3 به همراه ۱۶ گیگابایت رم. همچنین در کنار رنگ‌های پلاتینیوم و مشکی، سرفیس پرو ۹ در دو رنگ جدید یاقوت کبود (آبی) و سبز جنگلی موجود است.

تفاوت بین دو مدل ۵G و غیر ۵G سرفیس پرو ۹

قبل از پرداختن به این نقد و بررسی، مهم است که تفاوت‌های بین سرفیس پرو ۹ معمولی و سرفیس پرو ۹ ۵G را برجسته کنیم. سرفیس پرو ۹ ۵G با پردازنده ARM، معروف به Microsoft SQ3 و بر اساس Qualcomm Snapdragon 8cx Gen3 عرضه می شود.

مایکروسافت SQ3 در مقایسه با تراشه‌های i5 و i7 نسل دوازدهم اینتل که در سرفیس پرو ۹ غیر ۵G یافت می‌شوند، در مصرف انرژی کارآمدتر است، اما قدرت کمتری دارد. البته این بدان معنی نیست که مدل ۵G کند است، اما اگر قصد انجام کارهای سخت را دارید، مدل اینتل را انتخاب کنید.

همچنین سرفیس پرو ۹ ۵G، بسیاری از برنامه‌های کاربردی را فقط تحت شبیه‌سازی اجرا می‌کند. زیرا بسیاری از برنامه‌های ویندوز هنوز برای پشتیبانی کامل از ویندوزِ تحتِ ARM به‌روزرسانی نشده‌اند. برنامه‌هایی که تحت شبیه‌سازی اجرا می‌شوند از نظر عملکرد متفاوت هستند، اما در مقایسه با برنامه‌هایی که به‌طور بومی از ARM پشتیبانی می‌کنند، کمی کندتر اجرا می‌شوند.

با این حال سرفیس پرو ۹ با ۵G دارای ویژگی‌های هوش مصنوعی اضافی است و به لطف «واحد پردازش عصبی» اضافی مایکروسافت SQ3 (NPU)، می‌تواند جلوه‌های هوش مصنوعی را برای دوربین و وب‌کم کنترل کند. اما مدل‌های عرضه شده با پردازنده‌ی اینتل، فاقد این قابلیت هستند.

در طراحی این دو مدل نیز تفاوت‌های جزئی وجود دارد. در مدل ۵G، از منافذ هوا برای خنک سازی خبری نیست زیرا به علت وجود سیستم خنک شدن غیرفعال SoC، فن داخلی وجود ندارد. در مدل ۵G، محلی برای قراردادن سیم کارت در زیر پایه‌ی سرفیس (Kick Stand) وجود دارد.

آنتن در مدل ۵G نیز با خطوط پلاستیکی کوچکی که کل شاسی را احاطه کرده اند مشخص می‌شوند. اما در مدل غیر ۵G، هیچ خط آنتنی ندارد.

و واضح است که Surface Pro 9 با ۵G دارای قابلیت های ۵G برای محاسبات همیشه متصل است. مدل غیر ۵G امکان اتصال به اینترنت با دیتای سیمکارت را ندارد. بنابراین اگر به آن نیاز دارید، سرفیس پرو ۹ ۵G تنها گزینه شماست.

این مقاله بر روی مدل غیر ۵G متمرکز است، گرچه گهگاهی با مدل ۵G نیز مقایسه می‌شود.

طراحی بدنه

سرفیس پرو ۹ نیز از همان طراحی ۲ در ۱ مایکروسافت بهره می‌گیرد که اولین بار در سال ۲۰۱۹ و با سرفیس پرو X معرفی شد. سرفیس پرو ۹ تغییرات ظاهری اندکی نسبت به سرفیس پرو ۸ دارد که بیشتر شامل تغییر محل پورت‌‌ها و دکمه‌های اطراف بدنه است.
در سرفیس پرو ۸، پورت‌های USB-C در سمت راست و در امتداد درگاه سرفیس کانکت بود. اما در سرفیس پرو ۹، درگاه‌های USB-C به سمت چپ و درگاه سرفیس کانکت نیز به کمی بالاتر انتقال یافت. درگاه‌های USB-C در مدل‌های غیر ۵G، با تاندربولت ۴ سازگار هستند در حالی که در مدل ۵G از نوع USB 3.2 نسل دوم می‌باشند.
علاوه بر این، مایکروسافت دکمه‌های ولوم و پاور را نیز به بالای سرفیس منتفل کرده است.
محل جدید دکمه‌های سرفیس پرو ۹ که مانند نسخه‌های قدیمی چون سرفیس پرو ۷ است، در حالت عمودی و هنگام استفاده به صورت تبلت معنای بهتری دارد. در سرفیس پرو ۸، این دکمه ها در سمت راست و چپ تبلت بود که هنگام استفاده به صورت عمودی، در پایین و بالای تبلت قرار می‌گرفت.

جابجایی پورت‌ها و دکمه‌ها تنها تغییر در طراحی سرفیس پرو ۹ نیست. مایکروسافت می‌گوید اجزای داخلی سرفیس پرو ۹ را به طور کامل باز طراحی کرده است تا دستگاه را قابل تعمیرتر و به کاهش ردپای کربن کمک کند. در سرفیس پرو ۹ قطعات قابل تعویض بیشتری نسبت به نسل قبلی خود وجود دارد که شامل باتری، صفحه نمایش، پایه، بلندگو، هیت سینک، فن و غیره می‌شود.

متأسفانه، مایکروسافت هنوز این قطعات قابل تعویض را به کاربران نهایی نمی‌فروشد، اگرچه این شرکت می‌گوید در ماه‌های آینده قصد انجام این کار را دارد. تمرکز مایکروسافت بر تعمیرپذیرتر کردن سرفیس پرو ۹ برای کاربران، گامی بزرگ در جهت سازگاری بیشتر سرفیس پرو با محیط زیست است.

سرفیس پرو ۹ با دو رنگ جدید نیز عرضه می‌شود: سبز جنگلی و یاقوت کبود (آبی).

به مدت ۱۰ سال، سرفیس پرو فقط در دو رنگ مشکی و پلاتینیوم عرضه شده است، بنابراین دیدن رنگ‌های جدید و متنوع بسیار خوب است.

آخرین نکته‌ی قابل بررسی در طراحی سرفیس پرو ۹، طراحی مربوط به آنتن است. مدل‌های قبلی سرفیس پرو شامل یک نوار پلاستیکی در جایی روی شاسی بودند تا سیگنال‌های بی‌سیم از بدنه عبور کنند. در سرفیس پرو ۸، این نوار در امتداد بالای بدنه بود. در سرفیس پرو ۹، مایکروسافت این نوار پلاستیکی را که در امتداد قسمت بالایی قرار داشت حذف کرد تا یک شاسی تمام آلومینیومی را ایجاد می کند.

در عملی بسیار خلاقانه، مایکروسافت آنتن را با دکمه های صدا و پاور ترکیب کرده است، زیرا آنها تنها قطعات پلاستیکی طراحی هستند. در نتیجه طراحی سرفیس پرو ۹ بدون آنتن به نظر می‌رسد اما در عمل اینطور نیست.

اما مدل ۵G به آنتن‌های بسیار بیشتری نیاز دارد، به این معنی که مایکروسافت مجبور شد نوارهای آنتن کوچک زیادی را در اطراف کل شاسی سرفیس پرو ۹ ۵G اضافه کند که به نظر برای عملکرد خوب ۵G لازم است.

صفحه نمایش و ویژگی‌ها

خانواده‌ی سرفیس پرو همیشه از صفحه نمایش فوق العاده‌ای برخوردار بوده است و این روند با سرفیس پرو ۹ ادامه دارد. مانند سرفیس پرو ۸، یک صفحه نمایش ۱۳ اینچی با فرکانس ۱۲۰ هرتز و وضوح ۲۸۸۰ در ۱۸۰۰ داریم که به این معنی است که تصاویر و متن به زیبایی با مقیاس ۲۰۰٪ در ویندوز ارائه می شوند.

قابلیت جدیدی که در سرفیس پرو ۹ وجود دارد این است که نمایشگر می‌تواند به صورت پویا نرخ تازه‌سازی خود را بین ۶۰ هرتز و ۱۲۰ هرتز تنظیم کند، درست مانند سرفیس لپ‌تاپ استودیو. این تنظیم پویا هنگام پیمایش در برنامه‌ها و صفحات وب، جابجایی پنجره‌های برنامه به اطراف و جوهر کاری با استفاده از Surface Slim Pen 2، به چشم می‌خورد.

نرخ تازه سازی پویا به صرفه جویی در عمر باتری کمک می‌کند، زیرا عدم کارکردن دائمی با فرکانس کامل ۱۲۰ هرتز باعث کاهش مصرف انرژی می شود.

سرفیس پرو ۹ همچنین دارای Dolby Vision است که نوعی HDR (محدوده دینامیکی بالا) است که کنتراست محتوای ویدیویی را افزایش می‌دهد. همچنین از Dolby Atmos که صدای فراگیر مجازی را در محتوای پشتیبانی شده ارائه می دهد پشتیبانی می‌کند. کیفیت تصویر و کیفیت صدا، هر دو در سرفیس پرو ۹ فوق‌العاده است. رنگ‌های تند، مشکی عمیق و صدای واضح …

Surface Slim Pen 2 نیز به طور کامل توسط سرفیس پرو ۹ پشتیبانی می شود که شامل بازخورد لمسی در برنامه‌های سازگار است. متأسفانه، هیچ پیشرفت دیگری در دقت قلم هنگام جوهر کاری روی نمایشگر وجود ندارد. در حالی که مشکل بدنام “خط لرزان” با Slim Pen 2 و سرفیس پرو ۸ بهبود یافته است، به نظر نمی‌رسد پیشرفت بیشتری در این نسل وجود داشته باشد.

مایکروسافت اغلب وب‌کم‌هایی عالی را روی دستگاه‌های سرفیس ارائه می‌کند و سرفیس پرو ۹ نیز از این قاعده مستثنی نیست. کیفیت تصویر در محیط‌های با نور مناسب، واضح است و کیفیت میکروفون به لطف راه‌اندازی میکروفون آرایه‌ای دوگانه عالی است. همچنین وب‌کم دارای سیستم تشخیص چهره Windows Hello است که به خوبی و سریع احراز هویت می‌کند

در مورد وب‌کم و میکروفون، به لطف تفاوت‌های سیلیکونی بین اینتل و ARM، این قسمت بین نسخه‌های معمولی و ۵G به طور چشمگیری تفاوت دارد. Surface Pro 9 با ۵G شامل یک پردازنده اضافی به نام واحد پردازش عصبی (NPU) است و می تواند وظایف پیچیده هوش مصنوعی را انجام دهد.

ویندوز ۱۱ دارای جلوه های هوش مصنوعی برای وب کم و میکروفون است و Surface Pro 9 با ۵G از این ویژگی‌ها بهره می برد. ویژگی‌های هوش مصنوعی شامل تاری پس‌زمینه، تصحیح چشم، و کادربندی خودکار، همراه با فوکوس صدا و وضوح برای بهبود صدای شما در محیط‌های بلند است.

همچنین باید اشاره کرد که کیبورد سرفیس همچنان به صورت جداگانه فروخته می‌شود که یک لوازم جانبی گران قیمت ۱۵۰ دلاری است، اما برای استفاده حداکثری از سرفیس پرو لازم است. این کیبورد فوق‌العاده با پارچه آلکانترا پوشانده شده است و در رنگ‌های جذابی چون قرمز، آبی، سبز، مشکی و پلاتینیومی ارائه می‌شود و دارای یک محل شارژ داخلی برای Surface Slim Pen 2 است.

اگر بپرسید برگ برنده‌ی سرفیس پرو ۹ نسبت به نسل‌های قبلی چیست، باید گفت عملکرد! سرفیس پرو ۹ مورد بررسی ما، یک پردازنده Intel Core i7-1255U دارد که یک تراشه عالی کلاس اولترابوک است که نسبت به نسل یازدهم اینتل یک ارتقای بزرگ است.

پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل با طراحی big.LITTLE که شبیه به ARM است، دچار تغییر معماری بزرگی شدند. بنابراین، به جای ۴ هسته (۸ رشته) موجود در تراشه نسل یازدهم اینتل Core i7 در سرفیس پرو ۸، نسل دوازدهم اینتل Core i7-1255U در سرفیس پرو ۹، دارای ۱۰ هسته (۱۲ رشته) با فرکانس ۲.۶۰ گیگاهرتز است.

به همین دلیل سرفیس پرو ۹ قادر به انجام کارهای بسیار سخت‌تری است، به خصوص کارهایی که نیاز مبرم به CPU دارند. سرفیس پرو ۹ توانایی انجام کارهای سنگین فتوشاپ، خرد کردن داده‌ها و حتی ویرایش اولیه ویدیوهای ۴K بدون هیچ مشکلی را دارد. حتی می‌تواند پخش زنده پادکست ما را میزبانی کند، که تا چند سال پیش امکان‌پذیر نبود.

بدنه‌ی سرفیس هنگام کار گرم می شود و در زمان استفاده‌ی سنگین، صدای فن را می شنوید، اما ۹۵ درصد مواقع برای کارهای معمولی مانند کار در آفیس، تماس ویدیویی، مرور وب و مدیریت ایمیلسرفیس پرو ۹ خنک و بی صدا کار می کند.

عملکرد SSD نیز عالی است، اگرچه در زمره‌ی بهترین‌ها نیست زیرا دستگاه‌هایی مانند Razer Book 13 هنوز هم از آن برتری دارند. سرفیس پرو ۹ با سرعت خواندن ۳,۴۷۰ مگابایت بر ثانیه و سرعت نوشتن ۱,۹۰۰ مگابایت در ثانیه، اکثر کارهای رایج را بدون مشکل انجام می‌دهد. این بهبود قابل توجهی نسبت به سرعت خواندن ۲۳۹۰ مگابایت بر ثانیه سرفیس پرو ۸ و سرعت نوشتن ۱۶۰۹ مگابایت بر ثانیه است.

تنها ضعف واقعی در عملکرد مدل اینتل مربوط به باتری است که در تمامی سرفیس پرو ها رایج است. در تست باتری PCMark10، سرفیس پرو ۹ عدد ۹ ساعت و ۴۶ دقیقه را کسب کرد و سرفیس پرو ۸ را نزدیک به ۴۰ دقیقه شکست داد.

ممکن است بتوانید با استفاده از حالت ۶۰ هرتز، ۳۰ دقیقه در باتری صرفه جویی کنید، این بدترین عمر باتری نیست که می توانید در یک دستگاه ۲ در ۱ پیدا کنید، اما می‌توان گفت این تنها نقطه ضعف در یک محصول عالی است.

با سرفیس پرو ۹ مدل ۵G، همه چیز کمی متفاوت است. مدل Intel Core i7 امتیاز Geekbench 1773 را برای تک هسته‌ای و ۸۵۲۲ را برای چند هسته‌ای ایجاد می کند، در حالی که مدل Microsoft SQ3 امتیاز ۱۱۲۵ را برای تک هسته‌ای و ۵۸۰۳ را برای چند هسته‌ای ایجاد می‌کند. مدل ۵G روی کاغذ قدرت کمتری دارد، اما این چیزی نیست که واقعا در استفاده روزمره متوجه آن شوید، مگر اینکه یک برنامه سنگین را تحت شبیه‌سازی اجرا کنید. مزیت داشتن تراشه کم‌قدرت‌تر و کم‌مصرف‌تر در سرفیس پرو ۹ با ۵G این است که عمر باتری به طور کلی بسیار بهتر است. اگر در یک روز خوب با سرفیس پرو ۹ مدل اینتل ۷ ساعت وقت داشته باشیم، سرفیس پرو ۹ با پردازنده‌ی آرم بدون هیچ تلاشی می‌تواند تا حدود ۱۰ ساعت دوام بیاورد.

رقابت

عجیب است که اخیرا رقابت در زمینه‌ی دستگاه‌های ۲ در ۱ کمی کمرنگ شده است. در حالی که هنوز تعداد زیادی لپ‌تاپ ۲ در ۱ وجود دارد، اما صفحه‌کلید در آن‌ها جدا نمی‌شود. دستگاه‌های ۲ در ۱ زیادی در بازار نیستند که همانند سرفیس پرو ۹، به صورت یک تبلت و به همراه کیبورد قابل جداسازی باشند.

نزدیکترین رقیب سرفیس پرو ۹، سرفیس پرو ۸ است که هنوز هم می توانید آن را در مکان‌هایی مانند فروشگاه مایکروسافت با تراشه های نسل یازدهم اینتل بیابید که با تمام لوازم جانبی مشابه سرفیس پرو ۹ نیز سازگار است.

یکی از رقبا، Dell XPS 2-in-1 است که شبیه سرفیس پرو با حاشیه های متقارن زیبا و طراحی خارجی تیز است. صفحه نمایش ۱۳ اینچی آن بسیار شبیه به سرفیس پرو ۹ و دارای وضوح تصویر ۲۸۸۰ در ۱۹۲۰ و نسبت تصویر ۳:۲ است.

در بخش سیلیکون نیز همین داستان وجود دارد، Dell XPS 2-in-1 هر دو تراشه Intel Core i5 و Intel Core i7 12th-Gen را ارائه میدهد، به این معنی که عملکرد بین این دو دستگاه نیز بسیار مشابه است. بزرگترین تفاوت در طراحی لوازم جانبی صفحه کلید است. کیبورد سرفیس پرو ۹ با آهنربا به پایین دستگاه متصل می‌شود. اما صفحه‌کلید Dell XPS 2-in-1 مانند یک کیس متصل می‌شود که شامل پایه نیز می‌شود. بنابراین اگر از کیبورد یا قاب استفاده نمی‌کنید، تبلت شما توانایی ایستادن به تنهایی را ندارد، زیرا خود تبلت برخلاف سرفیس پرو ۹ دارای پایه نیست.

لنوو ThinkPad X12 نیز وجود دارد که اکنون با تراشه های نسل یازدهم اینتل در سمت قدیمی تر قرار دارد. این دستگاه با در نظر گرفتن مشتریان سازمانی ساخته شده است، بنابراین از نظر طراحی ظاهری کمتر جذاب است، اما هنوز کاملاً قادر به کارهایی مانند پشتیبانی از قلم و باز کردن قفل با چهره است. حتی دارای پایه‌ای یکپارچه مانند سرفیس پرو ۹ و لوازم جانبی صفحه کلید اختیاری است که با آهنربا در قسمت پایین متصل می شود.

آیا سرفیس پرو ۹ ارزش خرید دارد ؟

شما باید سرفیس پرو ۹ را بخرید اگر …

  • شما بهترین دستگاه ویندوزی ۲ در ۱ موجود در بازار را می‌خواهید
  • شما یک صفحه نمایش با وضوح بالای ۱۲۰ هرتزی می‌خواهید
  • شما اغلب با استفاده از یک خودکار دیجیتالی نقاشی می‌کنید یا یادداشت‌برداری می‌کنید
  • شما به یک دستگاه ۲ در ۱ قابل حمل نیاز دارید که برای سفر عالی باشد

شما نباید سرفیس پرو ۹ را بخرید اگر …

  • شما به دستگاهی با پردازنده‌ی بسیار قدرتمندتر نیاز دارید
  • شما یک لپ‌تاپ سنتی را ترجیح می‌دهید
  • به عمر باتری طولانی نیاز دارید

من هرگز از طرفداران خانواده‌ی سرفیس پرو نبودم، اما همه چیز با سرفیس پرو ۹ تغییر کرد. این دستگاه شگفت انگیز است. من عاشق نمایشگر هستم. من عاشق طراحی هستم. من عاشق شاسی پریمیوم هستم. من عاشق تایپ کاور هستم. تنها چیزی که دوست ندارم عمر باتری است که می‌تواند بهتر باشد. تقریباً همه چیز در مورد سرفیس پرو ۹ عالی است. این همان چیزی است که ده سال پالایش همان ایده اصلی به نظر می‌رسد. تبلتی است که می‌تواند جایگزین لپتاپ شما نیز شود. اولین سرفیس پرو در این کار خیلی خوب نبود، و تا به حال، خانواده‌ی سرفیس پرو هرگز نتوانسته بود نیازهای عملکردی من را برآورده کند.

اما با وجود نسل دوازدهم اینتل و طراحی دقیق سرفیس پرو ۹، می‌گویم سرفیس پرو ۹ اکنون یک رقیب واقعی لپتاپ است. قدرتمند و توانا، قابل حمل و شیک است. من می خواهم سرفیس پرو ۹ را جایگزین سرفیس لپ تاپ ۵ خود کنم زیرا زیباتر است و قابلیت حمل بیشتری دارد.

من همچنین عاشق رنگ‌های جدید دستگاه و کیبورد‌های آن هستم. متأسفانه، من فقط مدل نقره ای را بررسی کردم، اما توانستم آن را با کیبورد قرمز ست کنم که فکر می کنم واقعاً به هم می‌آیند.

اگر به سرفیس پرو ۸ امتیاز ۴.۵ از ۵ بدهیم، عادلانه است که سرفیس پرو ۹ پنج ستاره‌ی کامل را دریافت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *