اخبار و مقالات

بررسی سرفیس لپتاپ ۱

چند سالیست که مایکروسافت نسل و نوع جدیدی از کامپیوترهای شخصی تبدیل شونده را تحت عنوان Surface عرضه می‌کند. همین امر نیز وجود سرفیس لپتاپ را عجیب می‌کند زیرا در این لپتاپ اثری از تبدیل شوندگی دیده نمی‌شود. با این حال سرفیس لپتاپ یک آلترابوک لوکس است که مستقیما مک‌ بوک های اپل را هدف قرار می‌دهد.

ویژگی‌های فنی

مایکروسافت انواع مختلفی از سرفیس لپتاپ را ارائه می‌دهد. اما فقط با دو نوع پردازنده نسل هفتم Intel Core i5 و i7 و گرافیک Intel HD 620 و Intel Iris Plus 640.

Display۱۳.۵-inch Pixel Sense display
۱۰ point multi-touch
Display resolution۲۲۵۶ x 1504 (201ppi)
Aspect Ratio: 3:2
SoftwareWindows 10 S (Upgradable to Pro)
ProcessorSeventh-gen Intel Core i5-7200U or i7-76660U
Storage۱۲۸GB, 256GB, 512GB Solid State Drive (SSD)
Memory۴GB, 8GB or 16GB LPDDR3 RAM
Graphicsi5: Intel HD graphics 620
i7: Intel Iris Plus Graphics 640
Rear cameraNone
Front camera۷۲۰p
Windows Hello facial authentication
SpeakersOmnisonic speakers with Dolby Audio Premium
PortsOne full-size USB 3.0, Mini DisplayPort, headset jack, and Surface Connect
SensorsAmbient light sensor
KeyboardFull-sized, backlit, soft-touch
۱.۵mm travel
SecurityTPM chip for enterprise security
Battery life۱۴.۵ hours of use
PenSurface Pen (not included)
Weight۲.۷۶ lbs
Dimensions۱۲.۱۳ inches (308.02 mm) x 8.78 inches (223.2mm) x 0.57 inches (14.47 mm)

فضای ذخیره سازی داخلی این لپتاپ از نوع SSD بوده و از ۱۲۸ تا ۵۱۲ گیگابایت متغیر است. حافظه RAM نیز بین ۴ تا ۱۶ گیگابایت است.

طراحی سرفیس لپتاپ

پیرو سنت سایر دستگاه‌های سرفیس، سرفیس لپتاپ نیز در زمینه زیبایی شناسی و کیفیت حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

بدنه لپتاپ از آلومینیومی بی نظیر، صاف و بدون خراش است و اثری از درزهای آشکار و سوراخ‌های پیچ بر روی آن نیست. همه چیز از پنجره‌ی تهویه در پشت لپتاپ تا لبه‌ی پشت صفحه نمایش متقارن و چشم نواز است. آلومینیوم به کار رفته در این لپتاپ، از نظر عدم جذب اثر انگشت و لکه بسیار عالی عمل می‌کند.

سرفیس لپتاپ در چهار رنگ پلاتینیوم، آبی کبود، طلایی و قرمز کبود عرضه می‌شود. متاسفانه دو رنگ آبی کبود و طلایی تنها در سری i5 و پلاتینیوم در سری i7 موجود است.

پایه های لاستیکی اندکی فاصله بین پایین بدنه لپتاپ و میز ایجاد می‌کنند. لگوی مایکروسافت به همراه اطلاعاتی جزیی از دستگاه در قسمت زیرین هستند و تقریبا دیده نمی‌شوند.

باز کردن لپتاپ اصلا سخت نیست و می‌توان آن را تنها با یک دست و بدون نیاز به نگاه داشتن قسمت پایینی لپتاپ انجام داد؛ عملی که به یک نماد برای نشان دادن کیفیت مهندسی لپتاپ بدل شده است.

محل کیبورد و صفحه نمایش لپتاپ تقریبا خسته کننده است، اما به طرزی خوب. هیچ چیزی نیست که حواس شما را از صفحه نمایش پرت کند -خبری از شکاف تهویه، اسپیکر و چراغ های ال ای دی نیست- فقط کیبورد و صفحه نمایش. این یک تجربه‌‌ی خالص ویندوز است.

تجملی از جنس آلکانترا

قسمت کیبورد از جنس آلکانترا است. یک نوع پارچه مصنوعی همانند چرم یا مخمل ولی دوست دار محیط زیست. این پارچه از پلی استر و پلی یورتان ساخته شده است. پارچه‌ای گرم و خوشایند که حسی متفاوت نسبت به سایر لپتاپ‌های سطح بالای پوشیده از فلز سرد می‌دهند. رنگ قسمت پوشیده شده از پارچه آلکانترا در سرفیس لپتاپ مطابق با رنگ بیرونی است. اما کمی تیره تر.

در مدت تست دو هفته ای سرفیس لپتاپ، ما متوجه هیچ کثیفی و چرکی بر روی پارچه آلکانترا نشدیم.

صفحه نمایش سرفیس لپتاپ

سرفیس لپتاپ از یک صفحه نمایش لمسی با رزولوشن ۲۲۵۶×۱۵۰۴ و با پشتیبانی از چند لمس همزمان بهره می‌گیرد. تراکم پیکسلی صفحه نمایش سرفیس لپتاپ ۲۰۱ppi هست، در حالی که سرفیس پرو و سرفیس بوک هر دو دارای تراکم ۲۶۷ ppi می‌باشند. هرچند این تفاوت در حدی نیست که چشم انسان به راحتی بتواند آنرا تشخیص دهد.

از آنجایی که سرفیس لپتاپ، تبلت یا کامپیوتری ۲ در ۱ نیست، مایکروسافت پنل صفحه نمایش را کاملا باریکتر از سرفیس پرو و سرفیس بوک طراحی کرده است.

صفحه نمایش این لپتاپ درخشان بوده و قابلیت تنظیم خودکار روشنایی بر اساس نور محیط را دارا می‌باشد. شما می‌توانید روشنایی صفحه را خودتان نیز تنظیم کنید، اما تنظیم خودکار در اغلب موارد شما را راضی خواهد کرد.

این صفحه نمایش دارای Gorilla Glass 3 ساخت شرکت Corning است که از صفحه نمایش در برابر خط و خش محافظت می‌کند. خبر خوب برای گرافیستها اینکه صفحه نمایش سرفیس لپتاپ برای ۱۰۰% طیف sRGB کالیبره شده است.

بر خلاف سایر لپتاپ ها، شیشه ی صفحه نمایش تا لبه ی پنل دستگاه گسترده شده و هیچ مرزی بین صفحه نمایش و پنل آن نیست. پوشش محافظ صفحه نمایش “oleophobic” در عدم جذب لکه و چربی حتی بعد از لمس یا استفاده از قلم بسیار عالی عمل می‌کند. بنابراین صفحه نمایش شما همیشه تمیز خواهد درخشید.

مایکروسافت ادعا می‌کند که در گروه لپتاپ‌های دارای صفحه نمایش لمسی، سرفیس لپتاپ باریکترین صفحه نمایش را داشته و فاصله‌ی بین ماژول لمس و LCD بسیار کم است. این خبر خوبیست. زیرا صفحه نمایش های با پشتیبانی لمس و قلم عمدتا ضخیم تر و سنگین تر هستند.

در رابطه با کیفیت باید بگوییم که عمق رنگ مشکی در صفحه نمایش سرفیس لپتاپ به اندازه‌ی یک صفحه نمایش AMOLED یا IGZO نیست.

در مجموع باید گفت که صفحه نمایش سرفیس لپتاپ بهبود قابل توجهی را در سری سرفیس کسب کرده است و می‌تواند به راحتی لقب یکی از بهترین صفحه نمایش‌های ۱۳ اینچی را از آن خود کند، هرچند که بالاترین رزولوشن را نداشته باشد.

قلم سرفیس بهتر از پیش‌بینی‌ها

سرفیس لپتاپ با قلم سرفیس عرضه نمی‌شود. چرا که اساسا یک دستگاه مناسب برای رنگ آمیزی نیست. با این حال صفحه نمایش لمسی سرفیس لپتاپ از این ویژگی پشتیبانی می‌کند ولی از قابلیت‌های پیشرفته قلم جدید سرفیس پرو ۲۰۱۷ همچون قابلیت tilt پشتیبانی نمی‌شود. بهرحال پشتیبانی از قلم، سرفیس لپتاپ را یک سر و گردن بالاتر از لپتاپ‌های دیگر قرار می‌دهد.

صفحه نمایش سرفیس لپتاپ به طور کامل به پشت بر نمی‌گردد. این مورد کمی استفاده از قلم را دشوار می‌سازد زیرا اغلب نیازمند آن خواهید بود که با یک دست صفحه نمایش را نگه دارید تا فشار قلم منجر به حرکت و خوابیدن صفحه نمایش نگردد. با این حال، برای امضای اسناد، نت برداری سریع بر روی صفحه نمایش و گرفتن اسکرین شات نه تنها بد نیست، بلکه از آنچه انتظار می‌رفت بهتر است.

رنگ آمیزی بر روی صفحه نمایش یک ویژگی مفید است. هرچند که احتمالا از آن استفاده زیادی نخواهید کرد، با این حال وقتی که به آن نیاز دارید از بودن این قابلیت خوشحال خواهید شد.

تجربه‌ی تایپ فوق العاده بر روی کیبوردی نرم

گویا مایکروسافت کیبورد سرفیس پرو ۴ را برداشته و آن را بر روی سرفیس لپتاپ قرار داده است. کلیدها از پلاستیک و همانند کیبورد سرفیس پرو نرم هستند. بک لایت این کیبورد دارای ۳ درجه‌ی نوری است که می‌تواند با توجه به نور محیط آن را تنظیم کنید. به جهت سهولت دسترسی، کلیدهای میانبر تنظیم نور بک لایت کیبورد بر روی کیبورد قرار دارد.

در تغییر خوشایند دیگری، مایکروسافت یک میانبر برای تنظیم نور صفحه نمایش نیز بر روی صفحه کلید قرار داده است که این قابلیت در سایر سرفیس‌ها وجود نداشت. در سمت چپ کلید Delete، دکمه‌ی پاور قرار گرفته است که بسیار خوب و سریع عمل می‌کند. همچنین کلیدهایی برای کنترل پخش (پخش و توقف)، تصویر برداری از صفحه نمایش، خانه، end, page up و page down وجود دارد.

در مجموع تجربه‌ی تایپ بر روی صفحه نمایش سرفیس لپتاپ بسیار عالی است.

پد لمسی دقیق (Precision trackpad)، عملکردی مشابه نامش

سرفیس لپتاپ با یک پد لمسی بزرگ و به ابعاد ۱۰۵ میلیمتر در ۷۰ میلیمتر و با لایه ای از شیشه عرضه می‌شود. پد سرفیس لپتاپ تقریبا عالیست. لایه‌‌ی شیشه‌ای روی پد لمسی کاملا روان بوده و دقت لمس آن نیز بالاست.

ورودی ها و خروجی ها (یا نبود آن‌ها)

در مورد سرفیس لپتاپ، حوزه‌های بحث برانگیز کمی وجود دارد که انتخاب درگاه‌ها یکی از آن هاست.

یک درگاه USB 3.0 نوع A (بزرگ) و یک درگاه Mini Display و جک ۳.۵ میلیمتری هدفون در سمت چپ. همین! نبود درگاه USB Type-C بجای Mini Display نا امید کننده است.

با این وجود، نبود USB Type-C مشکل بزرگی نیست. لپتاپ های کمی هستند که از USB Type-C استفاده می‌کنند. درگاه تاندربولت ۳ هم با وجود اینکه از GPU های خارجی به خوبی پشتیبانی می‌کند، همچنان مشکلات زیادی با بعضی نیازهای سنگین دارد. بنابراین می‌توان درک کرد که چرا مایکروسافت از این درگاه‌ها صرف نظر کرده است. قرار است در پایان امسال مایکروسافت نوعی آداپتور سازگار با درگاه سرفیس کانکت سرفیس لپتاپ عرضه کند.

عدم حضور کارت خوان SD هم نکته ای منفی در سرفیس لپتاپ است. اما ظاهرا مایکروسافت باتری را بر پشتیبانی از مدیاهای خارجی ترجیح داده است.

جذابیت اسپیکرهای سرفیس لپتاپ

وقتی به سرفیس لپتاپ نگاه می‌کنید، سریعا متوجه می‌شوید که چه چیزی وجود ندارد، و آن شکاف‌های مربوط به اسپیکر است. سرفیس پرو و سرفیس بوک اسپیکرها را در طرفین صفحه نمایش خود دارند اما صفحه نمایش سرفیس لپتاپ برای گنجاندن اسپیکرها زیادی لاغر است.

در عوض، مایکروسافت کاری جدید و همچنین ریسکی انجام داده است. اسپیکرهای سرفیس لپتاپ زیر کیبورد قرار دارند. با استفاده از اسپیکرهای Omnisonic که تنظیم شده اند تا به خوبی در کنار پارچه آلکانترا و پخش صدا از طریق فاصله بین کلیدها کار کنند، مایکروسافت ممکن است خودش را نابود کند.

در مقایسه با سرفیس پرو و سرفیس بوک، صدای سرفیس لپتاپ بهتر است. دلیل آن هم آکوستیک است. وجود اسپیکرها در زیر کیبورد فضای بیشتری به صدا برای ایجاد رزونانس می‌دهد. می‌توانید حس کنید که صدا از لابه‌لای انگشتان شما بالا می‌آید.

صدای خروجی سرفیس لپتاپ بلند، شفاف و به طور متمایزی غنی است. همچنین صدای دالبی و ویژگی‌های دیگری برای شخصی سازی صدا نیز پشتیبانی می‌شود.

ویندوز هلوی سریع و دوربینی با رزولوشن ۷۲۰p

تمام دستگاه‌های مدرن سرفیس بوسیله‌ی تشخیص چهره از ویژگی ویندوز هلوی مایکروسافت بهره می‌گیرند. ویژگی ویندوز هلو از ترکیب یک لنز و نور مادون قرمز در جلوی صفحه نمایش برای شناسایی صاحب خود بهره می‌گیرد. مایکروسافت ویندوز هلو را برای سرفیس لپتاپ بهینه کرده تا سریعتر و تاثیر گذارتر باشد. به محضی که لپتاپ را باز می‌کنید، دوربین فعال شده و به دنبال چهره شما میگردد. با باز شدن کامل درب لپتاپ، ویندوز شما را شناسایی کرده و میز کار شما را فراهم می‌آورد.

دوربین وبکم سرفیس لپتاپ از رزولوشن ۷۲۰P بهره میگیرد که در مقایسه با Surface Pro با رزولوشن ۱۰۸۰p کمتر است. شاید این بخاطر باریکتر بودن صفحه نمایش سرفیس لپتاپ است. با این حال تصاویر گرفته شده با این دوربین خوب و رضایت بخش به نظر می‌رسند.

عمر باتری به اندازه ی کل روز

باتری سرفیس لپتاپ استثناییست! مایکروسافت اظهار میکند که سرفیس لپتاپ توانایی پخش بی وقفه ی ویدئو به مدت ۱۴.۵ ساعت را دارد. باتری سرفیس لپتاپ کاربر را از به همراه داشتن شارژر بی نیاز می‌کند.

زمان آماده به کار سرفیس لپتاپ نیز در خور توجه است. اگر درب سرفیس لپتاپ برای چند ساعت بسته باشد، همانند هر دستگاه ویندوزی دیگر به حالت sleep رفته و اگر یک هفته بعد به سراغ آن بروید متوجه خواهید شد سطح باتری تغییر چندانی نداشته است!

فن‌های بی صدا و یک تجربه ی خنک

پردازنده Core i5 همیشه خنک می‌ماند و حتی تحت پردازش گرافیکی بالا به مدت ۲۰ دقیقه، دمای آن از ۳۹ درجه سانتیگراد تجاوز نخواهد کرد. فن سرفیس لپتاپ بی صدا بوده و به ندرت روشن می‌شود.

منافذ جریان هوای سرفیس لپتاپ در پشت آن قرار دارد. بنابراین پاهای شما هرگز گرما را احساس نخواهند کرد و یا جلوی جریان هوا را نخواهند گرفت. با باز شدن درب سرفیس لپتاپ، منافذ جریان هوا توسط قسمت پایینی صفحه نمایش پوشانیده شده و سرفیس لپتاپ همانند یک دستگاه بدون فن به نظر خواهد آمد. سرفیس لپتاپ هرگز داغ نشده و همیشه بی سر و صدا خواهد بود.

نتیجه گیری: سرفیس لپتاپ زیبا و دلفریب است، اما بی‌همتا نیست

سرفیس لپتاپ، “مک‌بوک” مایکروسافت است. سرفیس لپتاپ یک دستگاه شاخص و در شان کاربران ویندوز است که در زمینه ی کیفیت حرفهای زیادی برای گفتن دارد.

اما مسئله اینجاست که سرفیس لپتاپ هیچ ویژگی رقیب کشی ندارد. در حالی که دستگاه‌های پیشین سرفیس، دسته بندی های جدیدی را خلق کردند. سرفیس لپتاپ تغییر دهنده ی بازی نیست، اما با این وجود یک لپتاپ ویندوزی بسیار بسیار خوب است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *